Tytuł pozycji:
W poszukiwaniu rzeczywistej skali oceny właściwości przeciwpoślizgowych opon samochodowych i nawierzchni drogowych
Zaprezentowano wyniki badań kilku wybranych opon dostępnych na rynku, ze szczególnym uwzględnieniem dynamicznych charakterystyk przyczepności wzdłużnej typu ľ = f(s) (współczynnik przyczepności w funkcji poślizgu względnego). Badania prowadzono posługując się polskim zestawem pomiarowym SRT-3. Znajomość charakterystyk przyczepności wzdłużnej ľ = f(s), odpowiadających przejściowej, dynamicznej fazie hamowania koła pomiarowego, pozwala na pełniejsze określenie wpływu różnego rodzaju czynników - zarówno konstrukcyjnych, technologicznych, eksploatacyjnych, jak i atmosferycznych - na właściwości przeciwpoślizgowe badanych opon samochodowych i nawierzchni drogowych, niż wyniki pomiarów wykonanych przy ustalonej wartości poślizgu, jak to ma najczęściej miejsce.
Test results of a few commercial tyres have been presented, taking into special consideration dynamic characteristics of longitudinal friction of ľ = f(s) type (friction coefficient as a function of relative slip). The tests have been carried out using the Polish tester unit SRT-3. Knowledge of longitudinal friction characteristics ľ = f(s) relating to transition, dynamic phase opf measuring wheel braking, allows to the fuller extent to determine the influence of various kind of factors - constructional, technological, operational as well as atmospheric ones - on anti-skid properties of vehicle tyres and road pavements. It gives wider picture than the test results carried out with the fixed slip value, as takes place the most often.