Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Stan obecny i perspektywy sektora bioetanolu w Polsce na tle międzynarodowym

Tytuł:
Stan obecny i perspektywy sektora bioetanolu w Polsce na tle międzynarodowym
Autorzy:
Osiak, J.
Kupczyk, A.
Data publikacji:
2013
Słowa kluczowe:
odnawialne źródła energii
biopaliwa transportowe
bioetanol
renewable energy sources
transport biofuels
bioethanol
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule omówiono historię produkcji etanolu w Polsce. Zwrócono uwagę, że paliwo z bioetanolu zaczęto stosować w Polsce w 1928 r. Krajowe zdolności produkcyjne bioetanolu pierwszej generacji (wytwarzanego z roślin jadalnych) na cele paliwowe wynoszą około 750 mln l/rok. Niekorzystne otoczenie globalne jak i konkurencyjne na rynku światowym ma niekorzystny wpływ na krajowy sektor bioetanolu. Biopaliwa transportowe, wykorzystywane obecnie na świecie, to bioetanol i biodiesel pierwszej generacji produkowane głównie z surowców rolniczych, które są stosowane jednocześnie do celów spożywczych. 75% produkcji światowej objętościowo stanowi bioetanol, zaś pozostała część – biodiesel. Unia Europejska jest największym producentem biodiesla na świecie (od wielu lat ścisłą czołówkę stanowią Niemcy), natomiast produkcja bioetanolu na starym kontynencie wydaje się być minimalna w stosunku do skali towarzyszącej globalnym liderom w tym zakresie, tj. Stanom Zjednoczonym i Brazylii. Jedynie niespełna 30% krajowego zapotrzebowania na bioetanol pochodzi z naszego rynku. Na pogorszenie koniunktury na polskim rynku może mieć istotny wpływ również promocja biopaliw drugiej generacji, produkowanych z roślin niejadalnych. Krajowy sektor bioetanolu ma duże zapóźnienia technologiczne w produkcji biopaliw drugiej generacji w porównaniu ze światowymi i europejskimi liderami. Na etapie prywatyzacji krajowego sektora wyrobów spirytusowych (lata 1996-2000) nie pomyślano o stworzeniu strategii rozwoju gorzelni i sektora bioetanolowego, powiązanego przecież technologicznie z przemysłem spirytusowym. Wydaje się, że taka konieczność występuje obecnie i powinna objąć obydwa sektory biopaliwowe: pierwszej generacji i tworzący się sektor drugiej generacji biopaliw transportowych.
Discusssed is the history of ethanol production in Poland. Attention is called to the fact that the fuel produced from ethanol was for the first time used in Poland in the year 1928. Domestic production abilities of the first generation (produced from edible plants) ethanol used for fuel purposes amount to about 750 million litres per year. Disadvantageous global surrounding and its competitiveness have unfavourable influence on the domestic bioethanol sector. Transport biofuels, used at present throughout the world, are the first generation bioethanol and biodiesel produced mainly from agricultural raw materials which are at the same time used for consumption purposes. Bioethanol makes 75% of the world production in volume while the remaining part is biodiesel. The European Union is the biggest biodiesel producer in the world (for many years Germany is in the lead) whereas bioethanol production on the old continent seems to be very minimal in comparison with the production scale of global leaders in this field i.e. the United States and Brasil. Only less than 30% of the domestic demand for bioethanol comes from our market. Substantial influence on the present recession in this field can have promotion of second generation fuels produced from inedible plants. Domestic bioethanol sector is in the second generation bioethanol production far away behind the world and European leaders. On the stage of deregulation of the alcohol products domestic sector (years 1996-2000) nobody was thinking about creating the development strategy of distillery and bioethanol sector which is, after all, technologically connected with alcohol industry. It seems that such necessity is just arising and should comprise both biofuel sectors: of the first generation and the just originating sector of the second generation transport biofuels.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies