Tytuł pozycji:
Paul Otlet. Od klasyfikacji do organizacji i zarządzania wiedzą
Przedmiotem artykułu jest ewolucja poglądów Paula Otleta na organizację informacji i wiedzy. Ukazano ich przemianę od klasyfikacji do zarządzania wiedzą. Wiedza, aby byla powszechnie dostępna,powinna być zorganizowana, tj. ustrukturalizowana. W sferze organizacji i dostępu do wiedzy Otlet uważał potrzebę stworzenia bibliografii, centralizację i kumulację wiedzy. Chociaż był wizjonerem, to jego horyzont czasowy ograniczał się tylko do XX wieku. XXI wiek dostarczył nowych możliwości w zakresie organizacji i zarządzania wiedzą. Będą opierać się one przede wszystkim na językach naturalnych. Za interesujące pole rozważań przyjąłem poglądy Paula Otleta na temat organizacji informacji i wiedzy. Analiza jego zainteresowań w tym przedmiocie ujawniła ewolucję jego poglądów od klasyfikacji do organizacji i zarządzania wiedzą. W artykule zamierzam pokazać, jak dojrzewała ta koncepcja i jakie jest jej znaczenie dla współczesnej informacji naukowej. Będzie to więc próba odpowiedzi na następujące pytania szczegółowe: jaki jest wkład Otleta do organizacji i zarządzania informacją i wiedzą i na czym on polega, co z perspektywy 75 lat okazało się trwałym dorobkiem Otleta w tym zakresie. Tak wąsko zarysowane pole moich rozważań pozwoli mi tylko zwrócić uwagę na etapy ewolucji poglądów Otleta w tym przedmiocie i zainspirować dalszą dyskusję na ten temat.
Paul Otlet. From classification to knowledge organization and management. The subject of the article is the evolution of Paul Otlet's views on the information and knowledge organization. It depicts their transformation from classification to knowledge management. The knowledge, if it is to be generally accessible, should be organized, i.e. stmctured. In the scope of knowledge organization and access to it Otlet observed the need to create bibliography, knowledge centralization and cumulation. Although he was a risionary, his time horizon was limited only to the 20th century. The 21st century provided new possibilities in the scope of knowledge organization and management. They will be based most of all on natural languages.