Tytuł pozycji:
Comparison of benzo(a)pyrene concentrations in the vicinity of roads against urban background in the Upper Silesia area
Results of measurements of B(a)P concentrations in suspended dust collected in the close vicinity of roads are presented. The investigations were aimed at assessing the risk of short-time exposures of traffic participants to carcinogenic B(a)P present in car exhaust gases. 248 samples of dust were collected at 9 measurement points located in 6 cities of the Upper Silesian Industrial Region (southern Poland) during the period of July-December 1999. The dust was sampled at roadsides. Time of a single sample taking was 30 min. The content of B(a)P was determined in the samples of total suspended dust. A quantitative analysis was carried out using the chromatography (GC/FID). The B(a)P concentrations measured were in the range from 0 to 2175 ng/m3. The summer and winter B(a)P mean concentrations in the vicinity of roads were compared to B(a)P concentrations in urban-industrial agglomeration (measurements made by the Provincial Sanitary and Epidemiological Station) and in urban agglomeration (annual series of measurements in the town of Żywiec).
Przedstawiono wyniki pomiarów stężenia benzo(a)pirenu w pyle zawieszonym w powietrzu, pobieranym w bliskim sąsiedztwie dróg. Celem badań była ocena narażenia uczestników ruchu na krótkotrwałe ekspozycje na karcenogenny benzo(a)piren obecny w spalinach samochodów. W 9 stałych punktach zlokalizowanych w 6 miastach GOP-u w okresie od lipca do grudnia 1999 r. pobrano 248 prób pyłu. Pył pobierano przy krawędzi jezdni. Czas poboru prób- 30 min. Zawartość B(a)P oznaczano w całkowitym pyle zawieszonym (TSP). Analizę ilościową wykonano metodą GC/FID. Otrzymano wartości stężenia benzo(a)pirenu w granicach 0-2175 ng/m3 (stężenie średnie - 201,4 ng/m3). Stężenie B(a)P przy drogach, uśrednione w sezonie letnim i zimowym, zestawiono z tłem zanieczyszczenia B(a)P dla aglomeracji miejsko-przemysłowej (pomiary sanitarne na terenie GOP-u) i miejskiej (roczna seria pomiarów w Żywcu). Wartości stężenia przy drogach okazały się wielokrotnie wyższe od wartości tła.