Tytuł pozycji:
Ewolucja podejścia marketingowego przedsiębiorstw w dobie Internetu
W artykule omówiono zmianę strategii marketingowej przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą w Internecie. W fazie początkowej rozwoju sfery e-biznesu, przedsiębiorstwa skupiały się na dostarczeniu możliwie szerokiej grupie odbiorców jak najszerszej informacji o produkcie, ignorując zasady marketingu. Obecnie przedsiębiorstwa dostrzegają konieczność określenia grupy docelowej i dostosowania do jej potrzeb zakresu podawanych informacji. W nowym środowisku działania sprawdzają się stare zasady marketingowe, a efektywność działań marketingowych w większym stopniu niż czynniki kosztowe określają "miękkie" elementy - zaufanie klientów do przedsiębiorstwa i ich lojalność. Artykuł poparto przykładami działania przedsiębiorstw w Polsce i za granicą. Wskazano kluczowe czynniki strategii marketingowej przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w Internecie.
The change of a marketing strategy of e-business companies is discussed in paper. Nowadays, differently than earlier, e-business firms once again are coming back to well-known traditional marketing rules.However, the "soft" marketing factors - like the customers' trust and loyalty - play bigger role in the Internet than in other business environments. Some examples Polish and foreign firms' activities are presented. Some recommendations for e-business firms are submitted.