Tytuł pozycji:
Przyczyny zniszczeń i sposób remontu podtworza i fundamentów suwnicy bramowej
Żelbetowe fundamenty podtorza suwnicy bramowej o udźwigu 50 kN i rozpiętości 40,0 m, obsługującej plac składowy miału węglowego przy elektrociepłowni, uległy znacznym uszkodzeniom. Na podstawie wyników przeprowadzonych pomiarów geodezyjnych i badań sklerometrycznych oraz badań geotechnicznych ustalono przyczyny zniszczeń fundamentów. Główną przyczyną okazała się niewłaściwa konstrukcja stref dylatacji, wykonanych co 12 m na 84 m długości toru. Przecięto bowiem w jednym przekroju, na całej wysokości, żelbetowe fundamenty, stalowe podtorze oraz szyny. Doprowadziło to do niekorzystnego klawiszowania i stopniowo powiększających się zniszczeń betonu i stalowego podtorza w rejonie dylatacji. Inne uszkodzenia fundamentu wynikały także z oddziaływań agresywnego środowiska zewnętrznego, a zwłaszcza zasolonych wód ze składowiska. Sposób remontu konstrukcji polegał na naprawie zniszczeń, korozyjnych betonu i zbrojenia materiałami PCC, konserwacji podtorza oraz zabezpieczeniu stref dylatacji przed klawiszowaniem poprzez zastosowanie dodatkowych użebrowanych stalowych płyt, przesunięciu styków szyn a także na lokalnym wzmocnieniu podłoża gruntowego.
An example of a damage of gantry's foundations has been presented in the paper. The gantry of 50 kN maximum load and 40.0 m spread operates a storage square of a heat and power generating plant. The main reason of damages arisen were defective solution of expansion joint zone as well as the damaging influence of soil environment. The protection manner proposed consisted in introducing additional steel plants into expansion join between a subgrade and foundations as well as a general repair of mechanical and corrosive damages of the top part of concrete foundations.