Tytuł pozycji:
Geotechnical aspect of regionalised variable case study: The Rijeka-Zagreb-Budapest Highway
The geotechnical research of some sections of the future Rijeka-Zagreb-Budapest highway has offered an excellent and rare opportunity to study the space relations between the cohesion and the angle of shearing resistance in the ground by the method of variography. The method of research has been developed to observe the problem in a linear way, using the coordinates of the future highway. The procedure was preceded by a detailed regionalisation of the drills and formation of several data basis and a programme for linear calculation of the variograms and correlograms. The results obtained have proven that reliable Krige's models of the parameters along the highway can be obtained by applying the technique of panels and blocks. The models should be developed for the preliminary and main design. Father research, in any, would be based on such models.
Badanie pod względem geotechnicznym niektórych odcinków przyszłej drogi publicznej Rijeka-Zagrzeb-Budapeszt daje wspaniała i wcale nieczęstą okazję do określania zależności przestrzennych między kohezją a kątem oporu gruntu przy ścinaniu za pomocą metody wariograficznej. Metodę tę opracowano, aby zbadać problem liniowo, korzystając ze współrzędnych przyszłej drogi. Badania poprzedzono szczegółową regionalizacją odwiertów oraz stworzeniem bazy danych i przygotowaniem programu umożliwiającego obliczenie wariogramów i korelogramów. Otrzymane wyniki świadczą, że za pomocą metody płyt i bloków można otrzymać zgodne z rzeczywistością modele Krige'a dotyczące wspomnianych parametrów. Modele te powinny być opracowane, aby można było z nich korzystać we wstępnych i głównych projektach. Przyszłe badania będą się opierać na takich modelach.