Tytuł pozycji:
Optymalizacja momentów hamujących w celu oceny systemu ESP
Jednym z ważniejszych zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu samochodu jest sterowanie momentami hamującymi w trudnych sytuacjach na drogach. W niniejszej pracy zostanie przedstawiony sposób obliczania optymalnych momentów hamujących przyłożonych do kół samochodu w trakcie wymuszonego skrętu kół niezależnego od woli kierowcy, spowodowanego np. nierównością drogi. Zadanie zostało sformułowane jako zadanie optymalizacji dynamicznej, w której równania ruchu muszą być rozwiązywane w każdym kroku optymalizacji. Rozwiązano je dwiema metodami: metodą pełzającego simpleksu oraz z wykorzystaniem algorytmów genetycznych. Wyniki uzyskane tymi metodami są porównane z otrzymanymi w sytuacji, gdy moment hamujący nie jest zastosowany.
The paper presents calculations of optimal braking torque in order to keep the deviation from rectilinear vehicle motion, caused by bumps and ruts, minimal. The problem is defined as a dynamic optimisation task in which the equations of motion have to be solved in each step of optimisation. Two different methods are proposed for the solution: the Nelder-Mead's method and genetic algorithms. Results are compared with those when the braking torque is not applied and conclusions are drawn.