Tytuł pozycji:
Udział technologii informatycznych w procesach pozyskiwania i dystrybucji wiedzy
Narastająca intensywność i złożoność zmian zachodzących w otoczeniu oraz postępująca globalizacja i związana z nią globalna konkurencja powodują, że przetrwanie i rozwój współczesnych przedsiębiorstw coraz istotniej zależy od szybkości i skuteczności ich uczenia się. Wskazuje się, że odpowiedni system informacyjny jest uznawany za jeden z kluczowych czynników kształtujących zdolność uczenia się przedsiębiorstw [20]. Równocześnie jednak możliwość wykorzystania technologii informatycznych we wspieraniu uczenia się przedsiębiorstw nie jest ani przedmiotem wnikliwych analiz, ani nawet nie jest postrzegana jednoznacznie [6]. Pojawia się szereg opinii o ograniczoności wpływu tych technologii na uczenie się przedsiębiorstw [7], [19]. Jednak Ch. Argyris i D.A. Schón [1] podkreślają, że systemy informatyczne zarządzania powinny być widziane jako istotna część bardziej ogólnego problemu organizacyjnego uczenia się. Również wyniki badań empirycznych wskazują na pozytywny wpływ tzw. systemów komputerowych organizacyjnego uczenia się na uczenie się przedsiębiorstw, choć równocześnie dowodzą, że istotnie zależy on od wybranych czynników kontekstowych - w tym kultury organizacyjnej [6]. Celem referatu jest określenie, jaką rolę mogą odgrywać technologie informatyczne we wspieraniu uczenia się przedsiębiorstw. Ze względu na obszerność zagadnienia, przedmiotem niniejszego opracowania będą wybrane podprocesy organizacyjnego uczenia się -pozyskiwanie wiedzy i jej dystrybucja.
The contribution of computer technologies in the learning of contemporary enterprises was characterized, particularly two processes - knowledge acquisition and distribution - were analyzed. It was presented what could be the range of computer technologies' utilization and their key limitations.