Tytuł pozycji:
EFQM EXCELLENCE model jako skuteczne narzędzie zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem
Wszystkie firmy niezależnie od rozmiarów i sektorów, w jakich działają, wymagają odpowiednich systemów generowania i przetwarzania informacji oraz efektywnych modeli kierowniczo-decyzyjnych. Pozyskiwane informacje powinny pozwolić zarówno na dokonywanie trafnych decyzji w bieżących obszarach działalności, jak i umożliwiać lokalizowanie szans i zagrożeń w dłuższej perspektywie rozwojowej. Obecnie stosowane systemy generowania informacji, niestety, nie spełniają należycie oczekiwań w żadnym z powyższych obszarów. W przeważającej mierze są one oparte na danych czysto finansowych. Taki typ danych, ze względu na swój charakter, pozwala w większym stopniu na analizę sytuacji firmy w przeszłości, nie koncentrując się na obecnych i przyszłych problemach. Menedżer decydujący o strategicznych celach przedsiębiorstwa i planach na przyszłość potrzebuje danych o zdecydowanie innym charakterze.
The necessity of creation the complex evaluation system of organization potential was pointed out. The EFQM (The European Foundation for Quality Management) Excellence Model was proposed as a tool of measurement the strategic resources and results of an enterprise. The nine fundamental areas of an organization (like leadership, people, policy and strategy, partners and resources, processes and results connected with people development, clients and corporate social responsibility) were characterized. The efficiency of EFQM Model was discussed.