Tytuł pozycji:
Technical risk analysis of railway vehicle
The first official document concerning technical risk assessment in railway transport was "Safety Directive" #49 released in 2004 by European Commission. It was particularized in commission regulation number 352 from 2009 on the adoption of a common safety method on risk evaluation and assessment. The actual requirement of technical risk assessment results from building and implementing IRIS, and from 2012 it will result from certification of maintenance facilities (Directive 110/2008/EC). In this article legal basics concerning technical risk assessment, and analysis of railway accidents were discussed.
Pierwszym oficjalnym dokumentem odnoszącym się do oceny ryzyka technicznego w transporcie kolejowym była wydana w 2004 roku Dyrektywa 49 WE. Znalazła ona swoje uszczegółowienie w Rozporządzeniu Komisji Europejskiej w sprawie wspólnych metod oceny ryzyka (352/2009). Faktyczny wymóg oceny ryzyka środków technicznych transportu kolejowego wynika na dzień dzisiejszy z budowy i wdrożenia standardu IRIS, a od 2012 roku będzie wynikał z certyfikacji zakładów naprawczych taboru kolejowego (Dyrektywa 110/2008/WE). W artykule omówiono podstawy prawne, oraz analizę zdarzeń, dotyczące oceny ryzyka technicznego w transporcie kolejowym.