Tytuł pozycji:
Wpływ rozmieszczenia magnesów na właściwości eksploatacyjne silnika typu LSPMSM
Na drodze obliczeń polowo-obwodowych zbadano wpływ rozmieszczenia magnesów trwałych na właściwości silnika synchronicznego o rozruchu bezpośrednim wzbudzanego magnesami trwałymi (LSPMSM). Przebadano trzy konstrukcje różniące się kątem rozwarcia magnesów. Wyznaczono przebieg sem podczas biegu jałowego oraz przebiegi prądu oraz momentu elektromagnetyczne w stanie obciążenia znamionowego. Dodatkowo zbadano wpływ obciążenia na zawartość wyższych harmonicznych prądu stojana. Dla badanych konstrukcji wyznaczono charakterystyki elektromechaniczne oraz zależność momentu w funkcji kąta mocy.
This paper presents the influence of magnets distribution on performance of Line Start Permanent Magnet Synchronous Motor. Higher harmonics of flux density are usually higher in LSPMSM than in induction motor. It is caused by unskewed rotor slots and rectangular distribution of rotor magnetomotive force. To examine higher harmonics phenomena in LSPMSM, time stepping finite element model was built. Three models with different magnet's pole angle are considered. There are shown calculation results such as cogging torque and transients of back EMF at no load, electromagnetic torque and current at full load. The influence of motor load on higher harmonics component was also investigated.