Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rola nauki i praktyki w nauczaniu urbanistyki

Tytuł:
Rola nauki i praktyki w nauczaniu urbanistyki
Autorzy:
Marzęcki, W.
Data publikacji:
2004
Słowa kluczowe:
urbanistyka
nauka
praktyka
urban planning
town planning
science
practice
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W rozmyślaniach na temat dydaktyki i praktyki można założyć pierwszeństwo nauczania przed prakty-ką. Z pozycji studenta kolejność ta wydaje się właściwa. Nieco inaczej może wyglądać to z punktu widzenia osoby nauczającej. Aby móc przekazywać wiedzę innym, trzeba w pierwszej kolejności samemu ją zdobyć, najczęściej w wyniku badań naukowych i długoletniej praktyki zawodowej. Relacje między procesem zdobywania wiedzy a jej przekazywaniem bywają czasem niezbyt klarowne. Trafnie relację tę charakteryzuje nieco metaforyczna sentencja: Skąd mam wiedzieć co myślę, skoro jeszcze nie usłyszałem co mówię. Długo można analizować relacje między dydaktyką a praktyką w kategorii: co było pierwsze. Nie ulega jednak żadnej wątpliwości, że oba składniki procesu nauczania nie powinny bez siebie istnieć. Konkludując, dydaktyka, nauka i praktyka są to trzy wzajemnie uzupełniające się filary procesu nauczania. Znaczenia praktyki w procesie dydaktycznym nie sposób przecenić przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, doświadczenia związane z pracą zawodową, wraz z wiedzą teoretyczną, są źródłem informacji niezbędnych do nauczania określonego przedmiotu. Po drugie, przekazywanie studentom wiedzy praktycznej, opartej na prezentacji własnych projektów, w znakomity sposób tę wiedzę uwiarygodniają. Prezentacja własnych opracowań projektowych może być pomocna na każdym etapie ćwiczeń i wy-kładów. Projektowanie urbanistyczne najczęściej jest poprzedzone wnikliwymi studiami i analizami. Omówienie jedynie teoretycznego zakresu problematyki z tym związanej może być dla studentów zbyt skomplikowane i w konsekwencji zniechęcające do stosowania w przyszłej pracy zawodowej. Prezentacja analiz poprzedzających konkretne rozwiązanie w projekcie, wraz z zademonstrowaniem określonych praktycznych korzyści z nich płynących, ułatwia przekazanie studentom informacji o znaczeniu analiz w procesie projektowania.
The author presents his own views on the role of didactics, science and practice in the process of teaching students the subject of town-planning in the specialization of architecture. All the presented illustrations are chosen fragments of a project of changes in a general plan of the town and commune of Grifino, in the area of Armii Krajowej street and Weltyn II. The importance of presenting authentic project material in the didactic process has been stressed. There are some observations related to the role of analyses preceding the phase of designing, included in the first part of the paper. The author has also mentioned the advantages of assisting the designing process by computer techniques. Special attention has been given to the possibility of three-dimensional spatial simulation of planning urbanistic complexes. The author mentions the use of his own scientific research in didactics. Several computer processed photographs have been presented. These photographs have also been included in the collection of didactic resources enabling the students to acquaint themselves with problems bound with a widely conceived spatial order.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies