Tytuł pozycji:
Architecture of the contemporary museum as the art of transmission of material and spiritual cultural values
A term ‘museum’ originates from ancient Greece. Museions (museion - temple of Muses) were the institutions whose patrons were Muses - mythological daughters of Zeus and Mnemosyne - guardians of liberal arts. Libraries, which contained collections of researches, constituted the main part of them. As a kind of academy of science they provided scientists with places for meetings and discussions as well as with flats, costs of living and workplaces at the expense of the state. Fine arts such as architecture, sculpture, painting, and decorative art were regarded as handicraft and the places on which they were exhibited were named according to the exhibit kind: thesaurus (treasure-house), sculpture collection, collection of cameos and gems or collection of paintings. The Ancient Greeks, and later also Romans, were in the habit of making works of art accessible for the public. They were exhibited in temples and public buildings (such as porticos, gates, theatres, odeons, nympheaums, thermaes) as well as on squares (agoras, fora, stadiums, hippodromes). Private collections of art were very popular in the Roman Empire times. According to Vitruvius, pinacothecas often constituted a part of the Hellenic house.
W pojęciu kultury, rozumianej jako całokształt duchowego i materialnego dorobku społeczeństwa, miejsce szczególne zajmuje sztuka, jako twórczość artystyczna wywołana wewnętrznym przymusem, potrzebą wyrażania uczuć, komunikacji, rozwiązywania problemów ogólnoludzkich. Artykuł dotyczy muzeum jako miejsca, które służy zaspokajaniu potrzeb związanych z obcowaniem ze sztuką. Począwszy od drugiej połowy XX wieku nastąpił rozwój architektury muzeów pod względem funkcjonalno-przestrzennym i estetyczno-kulturowym. Służąc ekspozycji, badaniom i konserwacji sztuki, muzea stały się również miejscem spotkań kulturalno-społecznych, marketingu, rekreacji i rozrywki, edukacji. Projekty nowoczesnych muzeów, jako najbardziej prestiżowe, tworzone są przez najwybitniejszych architektów, reprezentują aktualne oraz awangardowe nurty architektoniczne. Swobodzie wyrażania nowatorskich artystycznych idei towarzyszy konieczność rozwiązywania złożonych problemów funkcjonalno-przestrzennych oraz wymogów użytkowych. Rezultatem jest architektura konkurencyjna w stosunku do wystawianej w niej sztuki. Stosowane środki artystyczne oraz nowoczesna technologia mają na celu przyciąganie widzów, dostarczanie im przyjemności estetycznych oraz przekazywanie treści materialnych i duchowych związanych z ideą muzealnictwa.