Tytuł pozycji:
Role of Consumers' Input into the Development of Innovations. Innovative Trends in the Textile and Clothing Industry and the Needs of Polish Consumers
Until recently the textile and clothing industry has been developed based on technological and cost factors. As a result, manufacturers have generally implemented research/technology- driven and price-driven innovations rather than user/consumer-driven innovations. The aim of this article is to start a discussion about the ways to increase the role of consumers' inputs into textile and clothing innovations, including so-called 'sustainable innovations'. The article presents the results of research that the author carried out using a representative random sample of 981 Polish adults. The research aimed: to establish the degree of consistency between types of innovations currently prioritized by the textile and clothing industry and the present needs of Polish consumers; to create a hierarchy of innovations that R&D centres may offer with respect to those needs; to analyse the survey respondents in terms of their socio-demographic characteristics in order to describe consumers interested in particular types of innovations according to the accepted criteria.
Celem artykułu jest rozpoczęcie dyskusji na temat możliwości zwiększenia roli konsumenta w procesie tworzenia innowacji, w tym tzw., innowacji zrównoważonych na rynku tekstylno-odzieżowym. W artykule omówiono ewolucję podejścia do tworzenia innowacji oraz możliwości uwzględnienia najnowszych trendów w kreowaniu innowacji przez firmy tekstylno-odzieżowe. Ponadto przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w okresie od 30 listopada do 8 grudnia 2010 roku na reprezentatywnej próbie 981 dorosłych Polaków. Głównym celem badań było poznanie opinii polskich konsumentów dotyczącej ich potrzeb w zakresie innowacyjnych produktów tekstylno-odzieżowych ze szczególnym uwzględnieniem innowacji w zakresie humanoekologii, komfortu użytkowania, ekologii, etyki oraz indywidualizacji, a w szczególności: ocenę czy kierunki poszukiwania innowacji odpowiadają bieżącym potrzebom konsumentów polskich; hierarchizację potencjalnych innowacji oferowanych przez ośrodki - badawczo-naukowe pod kątem wspomnianych potrzeb; analizę socjologiczno-demograficzną badanych.