Tytuł pozycji:
Badanie skutków oddziaływania ładunków wybuchowych na konstrukcję transportera opancerzonego
Kołowy transporter opancerzony (KTO) jako opancerzony pojazd bojowy stanowi podstawowe wyposażenie naszych kontyngentów wojskowych w ramach różnorodnych misji poza granicami kraju. Właściwa liczba sprawnych bojowo i technicznie KTO decyduje o pomyślności i skutecznym działaniu pododdziałów. Działania bojowe narażają KTO wraz z załogą na pociski z broni strzeleckiej (kalibru 14,5 mm), granatników przeciwpancernych, odłamków pocisków artyleryjskich, min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). Taki arsenał środków rażenia powoduje różnorodne, losowe, uszkodzenia wozu bojowego [14]. Na ogół nie wiadomo, jaka jest masa ładunku, rodzaj (typ) materiału wybuchowego oraz jego położenie względem KTO. W pracy podjęto próbę oszacowania skutków i poziomu obciążeń elementów konstrukcyjnych podwozia KTO wywołanych znaną wielkością ładunku wybuchowego, usytuowanego na podłożu, w podłużnej płaszczyźnie symetrii pojazdu, pomiędzy 1-2 mostem napędowym [3].
Wheeled Armoured Personnel Carrier (APC), as the armored combat vehicle, are the basic equipment of our military contingent, within the framework of various missions outside the country. The correct quantity of combat and technically serviceable APC's decide the success and effectiveness of military unit operation. Combat activity expose APC's and their crew to the bullets (calibre 14.5 mm), propelled anti-tank missiles, fragments of shells, mines and the improvised explosive devices (IED). This arsenal of armament causes various kind and random damage of the combat vehicle[14]. In general, there is not knowing what was the mass and type of the explosive and its location relative to APC. In the paper, an attempt was made to estimate effects of explosives devices impact on the structure of APC's chassis. A known mass of explosive was situated on the ground, in the longitudinal plane of symmetry of the vehicle, between 1-2 driving axle [3].