Tytuł pozycji:
Analysis of possibilities for using phase angle as a diagnostic parameter in shock absorber examinations
This work presents an idea of using the phase angle as the diagnostic parmeter in shock absorber examination. The dynamie model of the system: car - tester platform was created. The model was used for a simulation analysis of the influence of car parameter changes on the course ofthe phase angle, as the frequency function. Demonstrated was the strong int1uence of the suspension damping coefficient changes on the phase angle changes. It was also demonstrated that the other car parameter changes have the weak influence on the magnitude ofthe phase angle (for the sprung mass resonance frequency). Therefore, the phase angle can be used as a good diagnostic parameter in the shock absorber examination. In this work was the preliminary proposition of forming the quantity criteria of the diagnostic evaluation using the phase angle presented.
W pracy przedstawiono koncepcję wykorzystania kąta fazowego jako parametru diagnostycznego w badaniach amortyzatorów hydraulicznych. Zbudowano model dynamiczny układu: samochód - płyta najazdowa testera. Model wykorzystano do symulacyjnej analizy wpływu zmian parametrów samochodu na przebieg kąta fazowego w funkcji częstości kątowej. Wykazano, że zmiany wartości współczynnika tłumienia w zawieszeniu silnie wpływają na zmianę wartości kąta fazowego. Wykazano ponadto, że jego wartość (dla częstości drgań własnych masy resorowanej) słabo zależy od zmian pozostałych parametrów samochodu. Kąt fazowy może być zatem wykorzystywany jako dobry parametr diagnostyczny w badaniach amortyzatorów. W pracy przedstawiono wstępną propozycję sformułowania kryteriów ilościowych oceny diagnostycznej z wykorzystaniem kąta fazowego.