Tytuł pozycji:
Simulation of a charging process for a supercapacitor in a traction system
The paper presents a mathematical model of a traction driving system that is applied to simulate braking of a locomotive equipped with a supercapacitor used for energy-storage within a system of a modemisation solution for diesel-electric locomotives of the SP42 type. Example simulation tests are presented for braking with traction motors within the BOOTS DC/DC CONVERTER pulse system. The preset voltage levels of the supercapacitor boost/discharge make possible to obtain energy efficiency of the energy storage or retrieval processes reaching 70% and diesel fuel savings of ca 20 kg per one duty cycle of a locomotive.
W artykule przedstawiono model matematyczny trakcyjnego układu napędowego przeznaczony do symulacji hamowania lokomotywy z superkondensatorem wykorzystywanym jako zasobnik energii w układzie rozwiązania modernizacyjnego dla lokomotywy spalinowo elektrycznej SP42. Przykłady badań symulacyjnych przedstawiono dla przypadku hamowania silnikami trakcyjnymi w układzie impulsowym BOOTS DCIDC CONVERTER. Przyjęte poziomy napięć podładowania i rozładowania superkondensatora umożliwiają osiągnięcie 70% sprawności energetycznej procesów magazynowania lub zwrotu energii i oszczędności ok. 20 kg oleju napędowego na cykl pracy lokomotywy.