Tytuł pozycji:
Kultura organizacyjna jako czynnik wpływający na tworzenie innowacji w przedsiębiorstwie
W artykule wykazano na podstawie badań literatury, że kultura organizacyjna jest jednym z głównych czynników determinujących innowacyjność przedsiębiorstw. Do czynników kultury sprzyjających powstawaniu innowacji zaliczyć można m.in.: wizję i misję, z której wypływa konieczność tworzenia innowacji, pracę zespołową, elastyczność przedsiębiorstwa, kreatywność pracowników, czas na innowacje, poparcie kierownictwa, czyli np. nagrody i uznanie za kreatywność, tolerancję błędów w procesie innowacyjnym, otwartą komunikację. Na podstawie analizy kultury organizacyjnej w wybranych przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego zidentyfikowano te elementy kultury, które należy zmienić, aby badane firmy były bardziej innowacyjne.
Based on literature study one proved that organisational culture is one of main determinants of innovation in a company. Factors stimulating creation of innovation are among others foIlowing: shared vision and mission, which are focused on innovation, cooperative work, flexibility of a company, creative people, time for innovation, management support, reward and recognition for innovation, mistake handling in innovative process, open communication. On a basis of analysis of organizational culture in chosen food industry enterprises one appointed these elements of culture, which should be changed in order to improve innovativeness of the companies.