Tytuł pozycji:
Social entrepreneurship in Poland: implications for public management
Notion of entrepreneurship usually makes us think about for profit sector. Nevertheless, "nonprofit" and" entrepreneur" do not have to be antithetical. Social entrepreneurship represents reaction of nonprofit sector to changing environment by designing new ways to create value for the organization. It is usually assodated to nonprofi organizations that apply entrepreneurial strategies to sustain themselves financially while having a greater impact on their social mission. Previous research emphasizes tremendous influence of social entrepreneurship on the quality of life of the society. Despite growing interest in social entrepreneurship among scholars over last two decades the literature on social entrepreneurship still remains diffuse and fragmented. As the basis assumption is that only successful enterprises that continue their operating may contribute to the welfare of the society, it is necessary to understand factors that determine success of social enterprises. The articIe presents findings of the research on Silesian social cooperatives and contributes to developing knowledge on social entrepreneurship in reference to public management. First broad range of factors that influence the success of social enterprises is explained. Second, recommendations for public decision makers on how social cooperatives may be supported are given.
Pojęcie przedsiębiorczości zwykłe kojarzy się z sektorem for profit. Jednak "non-profit" i "przedsiębiorca" me muszą być sprzeczne. Przedsiębiorczość społeczna reprezentuje reakcje sektora non-profit na zmieniające się otoczenie poprzez projektowanie nowych sposobów tworzenia wartości dla organizacji. zwykle jest utożsamiana z organizacjami non-profit, które stosują strategie przedsiębiorcze do zmieniającego się otoczenia poprzez projektowanie nowych sposobów tworzenia wartości dla organizacji. Zwykle jest ona utożsamiana z organizacjami non-profit, które stosują przedsiębiorcze strategie pozwalające im na finansowanie działalności, oczywiście przy założeniu pierwszeństwa ich społecznej misji. Dotychczasowe badania podkreślają ogromny wpływ przedsiębiorczości społecznej na jakość życia społeczeństwa. Pomimo rosnącego zainteresowania przedsiębiorczością społeczną wśród badaczy w ciągu ostatnich dwóch dekad, literatura w tym zakresie jest wciąż rozproszona i fragmentaryczna. Jako, iż podstawowym założeniem jest, że jedynie odnoszący sukces organizacje, które kontynuują działanie mogą przyczyniać się do tworzenia wartości dla społeczeństwa, koniecznym jest zrozumienie czynników, jakie determinują sukces przedsięwzięć społecznych. W artykule zaprezentowano wyniki badań nad śląskimi spółdzielniami socjalnymi, które dyskutowane są w kontekście zarządzania publicznego. W szczególności, przedstawiono czynniki wpływające na powodzenie spółdzielni socjalnych, a także sformułowano rekomendacje dla decydentów sektora publicznego w zakresie wspierania spółdzielni socjalnych.