Tytuł pozycji:
From learning organisation to intellectual organisation
Both organisational theory and management practice see learning as a lasting source of competitive advantages for businesses, and as their strategy to ensure continuous improvement of management methods and increased effectiveness throughout their activity spectrum. The main idea behind learning "on-the-job" (i.e. organisational learning) is to organise groups in such a way as to ensure that each group carries out two tasks: 1. to solve a problem or implement a project, and 2. to learn while carrying out the tasks, ensuring that the knowledge gained becomes available to all group members, and to present the effects to the management for further application. It is suggested that an intellectual organisation will develop as a "loose association" of a certain number of small enterprises that work together. Membership of such organisations will be based on networked relationships of highly informal character, with individual members being able to freely communicate irrespective of their position or organisational boundaries. It is believed that an authority to make important decisions as to organisational goals or division of responsibilities will initially emanate from a traditional hierarchical structure. However, this authority will gradually pass to small and f1exible employee teams which will be responsible for the processes and their results.
W teorii organizacji i praktyce zarządzania organizacyjne uczenie się rozpatrywane jest jako trwałe źródło przewag konkurencyjnych firmy, jako ich strategia ciągłego doskonalenia metod zarządzania i podwyższania efektywności wszystkich form działalności. Główną ideą uczenia się "w działalności", tzn. organizacyjnego uczenia się stanowi organizacja grup po to, aby każda z nich realizowała dwa zadania: 1. rozwiązać problem lub zrealizować projekt; 2. uczyć się w procesie realizacji zadań, spowodować aby uzyskana wiedza stała się dobrem wszystkich członków grupy, przedstawić uzyskane efekty kierownictwu organizacji dla dalszego wykorzystania. Wskazuje się, że intelektualna organizacja będzie się wykształcała z pewnej liczby drobnych współdziałających przedsiębiorstw na zasadzie "swobodnego związku". Członkowie takich organizacji będą uczestniczyć w sieciowych relacjach w istotnym stopniu niesformalizowanych, posiadając prawo do swobodnej komunikacji niezależnie od pozycji i granic jednostek organizacyjnych. Sądzi się, że uprawnienia do podejmowania istotnych decyzji dotyczących celów i podziału zadań, początkowo będą wynikać z tradycyjnej hierarchicznej struktury. Jednakże stopniowo zachodzić będzie przekazywanie tych uprawnień niewielkim, elastycznym samodzielnym zespołom pracowniczym, które będą odpowiedzialne za przebieg procesów i ich rezultaty.