Tytuł pozycji:
Badania laboratoryjne nad doborem cieczy nadpakerowej do zastosowania w niskich temperaturach na platformie morskiej
Ciecz nadpakerowa w odwiercie usytuowanym na platformie eksploatacyjnej narażona jest na pracę w warunkach ekstremalnych różnic temperatur od -15 do +60°C. Dotychczas stosowana ciecz na bazie chlorku sodu nie chroni dostatecznie orurowania odwiertu przed korozją. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań korozyjności cieczy nadpakerowych na bazie chlorku sodu lub węglanu potasu, jako cieczy alternatywnej, z dodatkiem środka zapobiegającego zamarzaniu glikolu etylenowego. Badania prowadzono w symulowanych warunkach otworowych. Wyniki badań wskazują, że szybkość korozji w cieczy na bazie węglanu potasu jest mniejsza niż w roztworze chlorku sodu; jest to również korozja typu równomiernego. Stwierdzono również, że dodatek glikolu etylenowego wpływa na zmniejszenie szybkości korozji.
Packer fluids used in offshore conditions are exposed to extreme temperature variations, varying from -15 to +60°C, The currently used sodium chloride-based packer fluids do not sufficiently protect the annular region (casing) from corrosion, This paper examines the effect of corrosion of sodium chloride or potassium carbonate-based packer fluids on the chromium steel samples. These fluids are used as alternative fluids and contain the ethylene glycol that prevents them from freezing. The experiments were conducted in a simulated down-hole environment. Research results show that the rate of corrosion in potassium carbonate-based packer fluids is lower than the one in sodium chloride-based packer fluids.