Tytuł pozycji:
Identification of critical success factors of social enterprises - research results
The increasing awareness in recent decades of the potential contribution of social entrepreneurship to the economy and society is hardly surprising in view of the growing number of third-sector organizations, namely, the segment of the economy that is made up of neither public nor business concerns. This paper focuses on identifying key success factors of social enterprises operating in social setting in Poland. An exploratory qualitative field study included 61 social ventures operating in Silesia region. The study demonstrates eight variables as contributing to the success of the social enterprises: (1) strong leadership; (2) access to professional and technical support; (3) enabling legal/regulatory environment; (4) coordinated support (working with public sector agencies); (5) proof and clarity of innovative concept; (6) motivation and involvement of employees.
Choć w ekonomii pojęcie przedsiębiorczości najczęściej wiąże się z prowadzeniem działalności gospodarczej na własny rachunek, podejmowaniem ryzyka w poszukiwaniu zysków, to identyfikowanie przedsiębiorczości wyłącznie z biznesową działalnością jest coraz rzadsze w dzisiejszej nauce, a termin ten używany jest obecnie na określenie działalności także w innych obszarach ludzkiej aktywności - także w sektorze publicznym i społecznym. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie głównych czynników sukcesu instytucji sektora społecznego, a także porównanie ich z badaniami przeprowadzonymi w Europie i Stanach Zjednoczonych.