Tytuł pozycji:
Joining the car-body sheets using clinching process with various thickness and mechanical property arrangements
The clinching joints are more and more used when assembling sheet plate elements, especially in an automotive industry. The clinching joint is created by local stamping of joined sheets without heat effect on the material structure. This paper presents the analysis of effect of the thickness layout change and sheet type and die on the joint strength change. The shearing strength analysis of created joints has been presented. The shearing test results of the clinching joint have been compared with results achieved for spot welding joints of similar joint diameter.
Połączenia przetłoczeniowe w coraz większym stopniu wykorzystywane są do montażu elementów z blach, a szczególnie w przemyśle samochodowym. Wykonywanie połączenia zaciskowego realizowana jest przez proces miejscowego wytłaczania łączonych blach na zimno bez efektu cieplnego oddziaływania na strukturę materiału. W pracy przedstawiono analizę wpływu zmiany aranżacji grubości i rodzaju materiału blach względem matrycy na efekt zmiany wytrzymałości połączenia. Przedstawiono analizę wytrzymałości na ścinanie wytworzonych złączy. Wyniki testów ścinania połączeń przetłoczeniowych porównano do wyników uzyskanych dla połączeń zgrzewanych o podobnej średnicy punktu spojenia elementów.