Tytuł pozycji:
Modelowanie regulatora kolejowego silnika spalinowego ZS
W artykule jest prezentowany proponowany matematyczny model regulatora silnika spalinowego ZS stosowanego do napędu lokomotyw. Regulator służy do utrzymania nastawianej prędkości kątowej i mocy silnika. W celu identyfikacji oraz weryfikacji modelu regulatora opracowano matematyczny model stanowiska badawczego, służącego do diagnostyki regulatora. Prezentujemy matematyczny opis przetwarzania sygnałów przez zespoły stanowiska i regulator. Jako kryteriumm weryfikacji modelu przyjęto miarę zgodności sygnałów pomiarowych i symulacyjnych. Przedstawiamy porównanie wybranych wyników pomiarów i symulacji komputerowej.
We model a control system of the diesel-electric power drive of a locomotive. The control system in question serves to keep preset power and angular velocity of the engine shaft. To identify and verify the model of the control system a mathematical model of the test rig used for diagnosis of the control system has been worked out. As the criterion for the model verification the measure of conformity of measured and simulated signal has been assumed. In the paper we present the mathemati 1cal description of the flow of signals through the rig with special attention paid to the control system. We also present the comparison of some measured results and obtained by simulation.