Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Investigating atmospheric instabilities posing threat to maritime navigation by means of Q-vectors and frontogenetic function

Tytuł:
Investigating atmospheric instabilities posing threat to maritime navigation by means of Q-vectors and frontogenetic function
Autorzy:
Chaładyniak, D.
Jasiński, J.
Data publikacji:
2008
Słowa kluczowe:
transport morski
żegluga morska
nawigacja morska
niestabilności atmosferyczne
frontogeneza
front atmosferyczny
Q-wektor
GRID
maritime transport
maritime navigation
atmospheric instabilities
frontogenetics
frontal zone
grid
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
Atmospheric instabilities, e.g. frontal zones with hazardous phenomena such as strong winds and intensive precipitation, pose threat to maritime activities including navigation. Capability to diagnose and forecast such processes may significantly reduce risk of casualties and damages to vessels or cargo. The paper presents a selected method of atmospheric instabilities analysis by means of mathematical and physical interpretation of the Q-vectors properties and their relation with the scalar frontogenetic function. A cartographic coordinate system for simultaneous analysis of GRID numerical data and satellite images - an aid developed for support of atmospheric instabilities investigation - is also presented.
Niestabilności atmosferyczne, np. strefy frontów z niebezpiecznymi zjawiskami pogody, jak silny wiatr lub intensywne opady atmosferyczne, stanowią zagrożenie dla wszelkich działań na morzu, w tym dla żeglugi. Możliwości diagnozowania i prognozowania takich procesów mogą znacząco zmniejszyć ryzyko ofiar w ludziach i uszkodzeń statków lub ich ładunku. Artykuł przedstawia wybraną metodę analizy niestabilności atmosferycznych za pomocą matematycznej i fizycznej interpretacji własności Q-wektorów i ich relacji ze skalarną funkcją frontogenetyczną. Przedstawiono również kartograficzny układ współrzędnych do jednoczesnej analizy danych numerycznych GRID i zobrazowań satelitarnych - narzędzie opracowane w celu ułatwienia badania niestabilności atmosferycznych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies