Tytuł pozycji:
Wpływ położenia centrum podmuchu microburst na dynamikę samolotu w fazie podejścia do lądowania. Część II. Symulacja numeryczna oddziaływania podmuchu
W pracy przedstawiono wpływ zmiennego podmuchu "microburst" na dynamikę sterowanego samolotu. Dynamiczne równania ruchu wyprowadzono w układzie sztywno związanym z badanym samolotem, stosując formalizm Boltzmanna-Hamela dla układów mechanicznych o więzach holonomicznych. W części drugiej pokazano wyniki przykładowej symulacji dla dwóch położeń centrum podmuchu względem progu pasa startowego. Symulację wykonano dla fazy podejścia do lądowania dla samolotu 1-22 "Iryda".
The physical and mathematical modelling of the microburst influence on an aeroplane behaviour is presented in the paper. The dynamics equations of aircraft motion are derived in plane-fixed coordinate system on the basis of Boltzmann-Hamel formalism for material systems with holonomic constraints. The plane is treated as a six-degrees-of-freedom rigid body. In part II the numerical simulation was carried out for off-center flights at two microburst locations in respect to airstrip at approach to land phase. The simulation was carried out for I - 22 "Iryda" as a test aircraft.