Tytuł pozycji:
Podwyższenie jakości kształcenia przesłanką do budowy nowego systemu zarządzania uczelnią wyższą
System edukacji winien być podporządkowany głównym celom funkcjonowania uczelni, mianowicie celom jakościowego kształcenia młodych ludzi. A zatem, występuje problem wyboru kryterium przydatnego do oceny poziomu kształcenia (jakości) oraz problem skutecznego i sprawnego zarządzania tym systemem w kierunku osiągania celów. Proponowany przez autora system oceny i podwyższenia jakości kształcenia oraz zarządzania uczelnią bazuje na podejściu systemowym. Określone zostały cele i zadania, dla których powołuje się system; struktura systemu oraz powiązania i metody współdziałania elementów składowych systemu. Zaproponowany zostanie model optymalizacyjny podziału zasobów (rzeczowych, informacyjno-metodycznych, czasowych, finansowych i in.) pod względem maksymalizacji osiągania celów edukacji.
Learning system should follow the main targets of a university - the targets of qualitative teaching. There exists a problem of choosing a benchmark to evaluate a level of education quality and a problem of effective and flexible management. The author suggests evaluation and education quality improving system and education quality management system. The article defines targets and tasks, for which the system is built, a structure of the system (i.e. its elements) and connections and methods of cooperation of elements of the system. It also presents a model of improving resources' allocation to achieve learning aims.