Tytuł pozycji:
Modelowanie i symulacja numeryczna dynamiki samolotu w zakręcie po awarii jednego z turbinowych silników odrzutowych
W pracy przeprowadzono modelowanie i symulację numeryczną stanów awaryjnych polegających na awarii jednego z dwóch turbinowych silników odrzutowych (rys.l) podczas wykonywania skoordynowanych zakrętów z różnymi kątami przechylenia. Pokazano, iż brak przeciwdziałania od strony sterowania doprowadza do znacznych odchyleń od ustalonych parametrów lotu samolotu i do utraty wysokości. Na podstawie analiz przebiegu lotów określono czas, jaki pozostaje pilotowi na podjęcie świadomego działania. W ten sposób wiedząc, iż czas rozpoznania awarii przez pilota na samolocie wynosi 2*108s, oszacowano możliwość przetrwania, Analizę przeprowadzono dla samolotu 1-22 "Iryda" wyposażonego w lewoobrotowe silniki typu K-15.
The paper discusses the modelling and numerical simulation of emergency conditions when failure of one of the aeroplane's two turbojet engines occurs during coordinated turns at various bank angles. It is shown that no counteraction from the control system results in significant deviations from the aeroplane's steady flight parameters and loss of altitude. The time, which the pilot has to take any conscious action, is determined by analysing flight courses. Thus, knowing that the time of failure identification by the pilot ranges from 2 to 108 s, a survival possibility is estimated. The analysis is made for the 1-22 "Iryda" plane equipped with left-handed engines of K-15 type.