Tytuł pozycji:
Metoda optymalizacji kształtu geometrii wirnika w synchronicznym silniku reluktancyjnym
W artykule zaproponowano metodę przeglądu systematycznego do optymalizacji obwodu magnetycznego dwubiegunowej maszyny reluktancyjnej synchronicznej z wirnikiem anizotropowym o uwarstwieniu poosiowym według kryterium maksymalnego momentu obrotowego. Przedstawiono podstawy teoretyczne metody, jej założenia, ograniczenia oraz właściwości. W oparciu o wyniki optymalizacji przeprowadzonej z wykorzystaniem zaproponowanej metody zbudowano model fizyczny silnika reluktancyjnego na bazie stojana dwubiegunowego silnika asynchronicznego klatkowego. Dokonano pomiarów charakterystyki kątowej momentu w stanie zatrzymanym oraz pomiarów statycznych charakterystyk obciążenia.
In the paper an original method of optimisation of rotor magnetic circuit geometry of a synchronous reluctance machine under the criterion of maximum torque was described. Theoretical basis of the method was derived, its limitations and advantages were outlined. A rotor of two-pole axially laminated anisotropic synchronous reluctance motor was optimised using this method, and its physical model was built and tested. Measurements of the model steady-state characteristic proved that the proposed method is a suitable tool for solving some optimal design problems in electrical machines.