Tytuł pozycji:
Analiza procesu spalania mieszanki powietrzno-gazowej (LPG) w silniku ZI
W opracowaniu przedstawiono wyniki badań przebiegu procesu spalania mieszanki powietrzno-gazowej w silniku ZI. Podstawę analiz stanowią wyniki badań hamownianych uzupełnione obliczeniami z wykorzystaniem modelu matematycznego, przeprowadzone na silniku PERKINS AD3.152G. Badania przeprowadzono w pełnym zakresie obciążenia i prędkości obrotowej silnika, dokonując regulacji składu mieszanki oraz kąta wyprzedzenia zapłonu. Proces spalania opisano uniwersalną funkcją wywiązywania się ciepła wg formuły Wibego. W pracy przestawiono wyniki obliczeń charakterystycznych parametrów tej funkcji oraz wyznaczono przedziały kątowe, w których zachodzi proces spalania, w zależności od warunków pracy i regulacji silnika zasilanego paliwem gazowym. Obciążenie silnika określa się stopniem otwarcia przepustnicy (SOP).
The results of investigation of air - gas mixture combustion process in SI engine are presented in this paper. The analysis was done on the base of bench tests results of engine PERKINS AD3.152G, supplemented with mathematical simulations. The investigation covered full ranges of engine load and velocity. Additionally, the proportion of air - fuel and advanced ignition angle were regulated. Tested engine was fuelled LPG by mixture system. The profile of heat release during combustion was described using a universal function, formulated by Wibe. The value of characteristic parameters and crank angle periods for this function were counted in full range of work and regulation conditions. The degree of load of engine is determined by throttle opening ratio (SOP).