Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Theoretical model of draught thermal sensation. Part 1. Steady-state conditions

Tytuł:
Theoretical model of draught thermal sensation. Part 1. Steady-state conditions
Autorzy:
Medyńska, E.
Popiołek, Z.
Data publikacji:
2010
Słowa kluczowe:
wskaźnik przeciągu
lokalny dyskomfort ciepła
termoreceptor
wymiana ciepła
częstotliwość impulsu
draught rating
local thermal discomfort
thermoreceptor
heat transfer
impulse frequency
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Sensation of local thermal discomfort caused by draught has been commonly evaluated by draught rating DR, determined experimentally and defining the percentage of the occupants reporting the sensation of draught as a function of the air mean velocity, air temperature and turbulence intensity. This assessment includes neither the air temperature fluctuations in the room nor the occupants' particular sensitivity to the frequencies of 0.3-0.8 Hz of the air velocity periodical changes, confirmed by experiments [1]. The paper presents a model, which simulates the sensation of cold caused by draught in moderate environment. The model is based on principles of thermoreception and heat transfer between a human skin element and its surroundings. Thus, the sensation of local thermal discomfort is expressed as draught rating depending on the frequency of impulses generated by cold thermoreceptor. By validating the model parameters in steady conditions good correlation between cold thermoreceptor response (impulse frequency) and thermal sensation of cold expressed by draught rating DR has been acquired. Further research on the model development was aimed at its validation in transient conditions for periodical and stochastic changes in the air temperature and velocity.
Odczucie lokalnego dyskomfortu cieplnego, spowodowanego przez przeciąg, ocenia się za pomocą wskaźnika przeciągu DR, definiowanego jako odsetek osób odczuwających przeciąg w pomieszczeniu. Wskaźnik ten wyznaczony został na drodze czysto eksperymentalnej jako funkcja średnich wartości prędkości i temperatury powietrza oraz intensywności turbulencji i nie uwzględnia ani fluktuacji temperatury powietrza w pomieszczeniu ani szczególnej wrażliwości ludzi na częstotliwości okre­sowych zmian prędkości powietrza z przedziału 0.3-0.8 Hz, potwierdzonej eksperymentalnie [1]. W artykule przedstawiono opracowany dla środowiska umiarkowanego model teoretyczny, symulujący odczucie chłodu spowodowanego przez przeciąg. Model stworzono w oparciu o zasady termorecepcji i wymiany ciepła pomiędzy skórą człowieka a otoczeniem, co umożliwiło ocenę odczucia lokalnego dyskomfortu cieplnego za pomocą wskaźnika przeciągu przedstawionego jako funkcja częstotliwości impulsów generowanych przez termoreceptor zimna. Dobierając odpowiednio parametry modelu dla warunków stanu ustalonego osiągnięto silną korelację pomiędzy reakcją termoreceptora zimna (częstotliwością impulsów) a odczuciem cieplnym chłodu, wyrażonym przez wskaźnik przeciągu, DR. Dalsze prace nad rozbudową modelu prowadziły do jego weryfikacji w warunkach nieustalonych, dla periodycznych i stochastycznych zmian temperatury i prędkości powietrza.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies