Tytuł pozycji:
Analiza drgań nadwozia koparki kołowej wieloczerpakowej
Przeprowadzono analizę numeryczną i eksperymentalną nadwozia koparki kołowej wieloczerpakowej KWK 1200M. W analizie numerycznej metodą elementów skończonych zastosowano model powłokowo-belkowy do struktury nośnej uzupełniony elementami specjalnymi odnośnie układu zliniowania i urządzeń zainstalowanych na koparce. Podczas pomiarów eksperymentalnych wykorzystano 16 kanałowy rejestrator do pomiaru przyśpieszeń z szeregu punktów rozmieszczanych na strukturze nośnej nadwozia koparki. Stwierdzono zbieżność drgań wymuszanych podczas procesu urabiania z częstościami własnymi wysięgnicy. Efektem analiz była modyfikacja konstrukcyjna wysięgnicy zwiększająca jej sztywność boczną.
The study presents the numerical and experimental vibrations analysis of basic body unit of KWK 1200 M wheel excavator. The shell-beam model of whole body together with hoisting rope system and stable masses was created. The experimental research as conducted with the use of multi-channel recorder, that enables to run the measurements of voltage signal taken from sensors placed on the excavator structure. The seismic vibration sensors and high resolution vibration sensors were used for measurements. The frequencies of the exciting forces generated by mining are close to the mast's modal frequencies, which due to resonance causes excessive deflections. The mast's lateral rigidity has been modified on the basis of the computation and measurement results.