Tytuł pozycji:
Wpływ parametrów eksploatacyjnych kopalnianej trakcji elektrycznej na organizację ruchu pociagów w podziemiach KWK
W artykule przedstawiono model matematyczny pojazdu trakcyjnego złożonego z lokomotywy oraz wozów urobkowych. Model ten umożliwia przeprowadzenie analizy wpływu parametrów eksploatacyjnych kopalnianej trakcji (parametrów zasilania, stanu technicznego pojazdu oraz stanu torowiska) na parametry eksploatacyjne pociągu: prędkość jazdy, prąd pobierany z zasilacza oraz na organizację ruchu pociągów na danym poziomie kopalni. W artykule przedstawiono analizę modelu trakcji przewodowej dla aproksymacji wielomianowej zjawisk nieliniowych. Obliczenia numeryczne przeprowadzono przy wykorzystaniu programu komputerowego TEG-3. Wyniki obliczeń symulacyjnych wybranych odcinków trakcji kopalnianej, zweryfikowane badaniami przemysłowymi, umożliwiły weryfikację oceny wpływu parametrów eksploatacyjnych trakcji na harmonogramy przejazdów pociągów na wybranym poziomie KWK.
The article introduces mathematical model of the traction vehicle that is composed of the locomotive and output carriers. This model enables to perform the analysis of the mining traction exploitation parameters impact (parameters of the supply, technical condition of the vehicle and the rail-track condition) on the train exploitation parameters (its speed, current collected from the feeder cable) as well as on the organization of the train traffic on the particular level of mining plant. The article analyses the cable traction model for the multinomial approximation of nonlinear effects. Numerical calculation were performed with the use of the computer programme TEG - 3. The results of the simulative calculation of the selected mining traction sections verified by the industrial tests allowed to verify the impact assessment of the traction exploitation parameters on the train timetable on the particular level of a hard coal mining plant.