Tytuł pozycji:
Ocena stanu rozwoju infrastruktury transportu w Polsce w kontekście Unii Europejskiej
Istniejący układ sieci transportowej z powodu braku odpowiedniej sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz szybkich kolei nie służy efektywnej alokacji zasobów i nie zapewnia właściwej jakości obsługi przewozów pasażerskich i towarowych. Modernizacji wymagają również porty morskie, lotnicze i rzeczne. W rezultacie system transportowy w naszym kraju nie jest zrównoważony ani też efektywny w kategoriach ekonomicznych czy też sprawny technicznie, co rodzi określone konsekwencje w sferze ekologicznej i społecznej. Szansą na poprawę tej sytuacji jest członkostwo w Unii Europejskiej, zwłaszcza poprzez dostęp do funduszy unijnych, pod warunkiem ich skutecznego wykorzystania. Budowa i modernizacja polskiej infrastruktury transportu powinna być prowadzona na podstawie ilościowego, gałęziowego i przestrzennego rozkładu potrzeb przewozowych z jednoczesnymi działaniami dostosowawczymi do wymogów UE.
The existing transport infrastructure network in Poland does not ensure the proper quality of passenger and cargo flows because of the lack of motorways, high speed railways and because of the underdevelopment of seaports, airports and river ports. As a result, the Polish transport system is not effective and sustainable in economical, ecological and social terms. Polish accession to the EU and accessibility of the European funds increase the possibility of the transport infrastructure's development unless there is a sufficient level of their absorption. The development of the Polish infrastructure on national and regional level should be carried out by combining the real demand as regards the development of the transport network in Poland with EU priorities.