Tytuł pozycji:
Ustawienia samochodu rajdowego dla szybkiego pokonania "hopy"
W pracy rozważano prostoliniowy przejazd samochodu rajdowego po nierówności drogi, tzw. "hopie", wywołującej oderwanie wszystkich kół samochodu od jezdni. Przedstawiono wyniki analizy wpływu rozkładu masy nadwozia pojazdu oraz charakterystyk sprężystych i tłumiących zawieszeń pojazdu na jego trajektorie ruchu. Postawione kryteria oceny obejmują właściwe wybicie i lądowanie pojazdu umożliwiające szybkie i bezpieczne wykonanie manewru. Do analizy wykorzystano połówkowy model pojazdu, zawierający: masy resorowane i nieresorowane, mechanizmy prowadzenia kół, nieliniowe charakterystyki sprężyste i tłumiące zawieszeń oraz opon, więzy jednostronne w modelu koła ogumionego, nieodkształcalne nierówności drogi. Przykład numeryczny dotyczy rajdowego samochodu terenowego.
In the paper a rally car is studied passing over a road bump, causing all the wheels lift off the ground. Influence of the car body mass distribution and spring-damping characteristics of the wheel suspensions on the vehicle motion trajectory is presented. The evaluation criteria include defined jump and landing conditions enabling to perjarm the maneuver in fast and safe manner. Simulation analyses are carried out, using a formulated half-car model, in order to find the best set-up of the car suspension parameters. Numerical example describes an actual off-road rally car.