Tytuł pozycji:
Zarys probabilistycznego opisu rozwoju pęknięcia zmęczeniowego oraz określenia ryzyka katastroficznego zniszczenia elementu podczas eksploatacji
W referacie została podana probabilistyczna metoda określenia prawdopodobieństwa katastroficznego pęknięcia zmęczeniowego elementu konstrukcji lotniczej w procesie eksploatacji. W metodzie tej bazowano od strony fizycznej na współczynniku intensywności naprężeń i wzorze Parisa. Dynamikę narastania pęknięcia zmęczeniowego scharakteryzowano przy pomocy równania Fokkera-Plancka. W wyniku rozwiązania tego równania otrzymano funkcję gęstości długości pęknięcia zmęczeniowego. Funkcja ta posłużyła do wyznaczania ryzyka pęknięcia katastroficznego elementu konstrukcji podczas eksploatacji. Nastepnie przedstawiono możliwość szacowania trwałośći zmęczeniowej elementu wykorzystując otrzymane zależności.
Mathematical method for fatigue crash probability estimation of air structural components has been presented in this paper. Stress intensity factor and Paris formula are taken into consideration as a starting point. It is assumed that a Fokker-Planck formula describes the dynamics of fatigue crash growing process. A density probability function of fatigue crack length has been obtained as a solution of Fokker-Planck formula. This density function has been used to determine a distribution of critical stresses. Next, a fatigue crash risk of given air structuralcomponent has been estimated according to the probabilistic approach.