Tytuł pozycji:
Opracowanie planu badań wykorzystania nowych efektów tribologicznych przy zastosowaniu sztucznej inteligencji
Zagadnienie dotyczy możliwości sterowania siłą tarcia (współczynnikiem tarcia) i praktycznego wykorzystania tego zjawiska w mokrych sprzęgłach tarciowych. W artykule przedstawiono zoptymalizowany model matematyczny badań i algorytm rozwiązania tego problemu. Podstawą do opracowania tego modelu są wstępne dane eksperymentalne, które ilustrują istnienie nowo zauważonego efektu trybologicznego, a naszym zamierzeniem jest określenie zakresów warunków, w których efekt ten występuje. Szczególny nacisk należy położyć na znalezienie otoczenia ekstremum, w którym proces jest najbardziej wrażliwy na sterowanie prądem, ponieważ zdążamy do możliwości zastosowania go w praktyce.
The task deals with possibility of the control of the friction force (coefficient of friction) and practical usage of this phenomen in wet friction clutch. In this work we present optimal mathematical model of the problem and algorithm of its solution. The basis of this model creation is initial experimental data, which illustrates the presence of new observed tribological effect. Our purpose is the definition of the conditions' interval where this efect is presented. The critical point in this context is the determination of the neighborhood of extremum, where the process is mostly sensible on control of electric current as far as it can be used in practice.