Tytuł pozycji:
Koncepcja wielołopatowego w pełni przegubowego wirnika ogonowego dla śmigłowca lekkiego o masie 900-1200 kg
W artykule przedstawiono koncepcję wielołopatowego wirnika ogonowego z kompozytowymi łopatami zawieszonymi na przegubach kulistych dla śmigłowca lekkiego o masie 900-1200 kg. Ponadto omówiono rozwiązania konstrukcyjne śmigieł ogonowych współcześnie stosowanych w budowie śmigłowców oraz przeprowadzono analizę porównawczą opracowanej konstrukcji wirnika przegubowego z wirnikiem sztywno mocowanym, w celu zdefiniowania podstawowych wad i zalet każdego z rozwiązań. Analizie poddano także możliwość wystąpienia zjawiska rezonansu naziemnego w omawianej konstrukcji. Przeprowadzone analizy dowiodły, że śmigło ogonowe w pełni przegubowe posiada cechy konstrukcyjne niezwykle przydatne w budowie śmigieł ogonowych.
This publication presents the conception of the few-bladed tail rotor with composite blades mounted on spherical bearings to the light helicopter weighing 900-1200 kg. This article provides a basic solution to the tail rotor blades currently used in the construction of helicopter. There were shown advantages and disadvantages of the tail rotor with spherical bearings in comparison to other design – particularly of the tail rotor with blades relatively rigidly mounted. For these two constructions were conducted comparative analysis of loads and performance at directional rotation helicopter and maximum thrust the tail rotor. Results this analysis are presented in graphs. In addition examined the possibility of the resonance ground for new tail rotor. It was proved that new design can be alternatively and complementarily used in comparison to contemporary ones.