Tytuł pozycji:
Model układu regulacji ciśnienia powietrza podczas hamowania samochodu ciężarowego z EBS
Rozważano możliwości udoskonalenia procesu hamowania samochodu z pneumatycznym układem hamulcowym i EBS (ang. Electronic Braking System). Przedstawiono koncepcję modelu matematycznego proporcjonalnego zaworu przekaźnikowego (PZP). Zawór ten stanowi główny element wykonawczy w elektronicznie sterowanym układzie hamulcowym samochodu ciężarowego. Szczególną uwagę skupiono na opisaniu procesów przejściowych, związanych z otwieraniem oraz zamykaniem proporcjonalnego zaworu elektromagnetycznego. Wykorzystano przy tym opis matematyczny niestacjonarnego przepływu powietrza. W modelu uwzględniono najważniejsze właściwości: "proporcjonalnego zaworu elektromagnetycznego; "przekaźnika pneumatycznego; "automatycznego układu regulacji ciśnienia. Podano równania opisujące działanie części elektrycznej, pneumatycznej oraz mechanicznej zawora. l obejmuje dziewięć równań różniczkowych oraz dodatkowe zależności algebraiczne. Opisują one charakterystyki procesu otwierania i zamykania elementów sterujących przepływem powietrza. Na obecnym t pokazano modelu mechanizmu hamulcowego
The possibility of improving the truck braking process for a truck with Electronic Braking System are considered. A mathematical model of a proportional relay valve (ang. PRV, pol. PZP) is presented. This valve acts as the main control element in electronically controlled braking system of truck. Particular attention is paid to a description of transient processes, occurring upon opening and closing of the proportional electromagnetic valve, using a mathematical description of an unsteady air flow. The model includes the most important features of these three elements: - proportional electromagnetic valve, - pneumatic relay, - automatic pressure control system. Mathematical equations relating to electrical, pneumatic and mechanical functions of proportional relay valve are described. Model contains nine differential equations and additional required algebraic equations, which describe non-linear characteristics relating to processes occurring upon opening and closing of air flow control elements. In this paper model of brake mechanism is not presented.