Tytuł pozycji:
O pewnych możliwościach zastosowania koncepcji probabilistycznej skrajni kinematycznej pojazdów szynowych (1)
Niniejsza praca rozpoczyna cykl artykułów, w których będzie przedstawione nowe podejście do określenia skrajni kinematycznej pojazdów szynowych,, mającej większe wymiary od dotychczas obowiązującej, zapewniającej bezpieczeństwo jazdy pociągów. W pierwszej części pracy przedstawiono rozwój skrajni pojazdów szynowych od konferencji w Bernie w 1913 roku, na której uchwalono tzw. skrajnię Jedności Technicznej. Przeanalizowano podstawowe założenia skrajni statycznej oraz skrajni kinematycznej w świetle dotychczas obowiązujących przepisów międzynarodowych, zaproponowano rozważenie możliwości zastosowania koncepcji probabilistycznej w obliczeniach skrajni kinematycznej, która przyniosłaby pewne efekty konstrukcyjne oraz ekonomiczne w przewozach współczesnymi pojazdami szynowymi.
The present work begins the cycle of articles m which it will be presented the new approach to determinate the kinematic gauge of rail vehicles having bigger dimensions from being m force up to now ensuring the safety of trains runnmg. ta the first of this work is showed development the gauge of rail vehicler from the conference m Berlin in 1913, at which it was enacted the so-called the gauge of Technical Unity. It is analysed the basic assumptions of the static gange and kinematic gauge in the light of the international rules obligatoried up to now proposed consideration some possibilites using the probability conception in calculations of kinematic gauge, which would given some constructional and economic effects in services by modern rail vehicles.