Tytuł pozycji:
Analiza wyników zużycia składanych pierścieni olejowych po próbie trwałości zespołowej
W artykule omówiono wyniki próby trwałości zespołowej przeprowadzonej na silniku Seicento 900. W szczególności badaniom poddano pierścienie tłokowe produkcji FPT "Prima" S. A. Przy czym jako pierwszy pierścień uszczelniający zastosowano prototypowy pierścień stalowy zwijany z taśmy poddany procesowi azotowania ,, Nitrem ". Drugi pierścień zastosowano standardowy żeliwny. Trzecim pierścieniem zgarniającym był również prototypowy składany wieloczęściowy pierścień z przestrzennym elementem sprężystym. Po przeprowadzeniu próby elementy badawcze podano pomiarom, a ich wyniki zanalizowano w świetle ich trwałości w silniku o zapłonie iskrowym. Uzyskane wyniki prac badawczych świadczą korzystnie na rzecz uruchomienia produkcji seryjnej badanych prototypowych pierścieni. Wyniki badań wykazały, że pierścienie wykonane według technologii zwijania z taśmy stalowej nie wykazały falistości ich powierzchni, obraz współpracy z półkami tłoka nasuwa wniosek o małej zdolności pierścienia zgarniania oleju smarującego do miski olejowej; znaczące wartości zużycia grubości promieniowej drugich pierścieni uszczelniających. - są one wynikiem zastosowanej konstrukcji; podcięcie wewnętrzne na dolnej krawędzi oraz pierścienia minutowego. Wyniki te są potwierdzone ubytkami masy drugich pierścieni uszczelniających. W wypadku trzecich pierścieni olejowych zmierzono małe wartości zużycia zarówno grubości jak i wysokości górnych i dolnych bieżni tych pierścieni.
The results of durability test in article were described was conducted on engine Seicento 900. The investigation were subjected the piston rings of production FPT "Prima" S. A. It was applied as a first sealing ring prototype nitride steel ring rolled up from tape. Second ring was applied standard cast-iron. Third oil ring was gathering also prototype with spatial springy element. It after test was execution measurements were passed was investigative elements, and analysis their results of durability in Otto engine. The got results of investigative works testify on thing the starting the serial production the studied prototype rings profitably. Test results showed that rings performed according to the technology to roll up from the steel tape had not shown waves of their surfaces, views of the cooperation with piston shelves suggests the small ability of the ring brushing aside of the oil lubricant for oil pan, significant values the wears of the radial thickness of second rings sealing up. - they there are a result of used design, the internal undercut on lower edge and minutely ring. These results are confirmed decreases of the mass of second rings sealing up. In the case of third oil-rings small values of wears were measured both thicknesses as and heights upper and bottom paths those rings.