Tytuł pozycji:
Numerical analysis of car exhaust pollutant concentration in underground car park
In our paper we would like to present the computational model and programmes which enable calculations of the concentration of pollutants in underground garage caused by assumed scenarios of cars motion for given parameters of building geometry and ventilation. The finite volume method (FVM) has been applied in order to discretise the differential equations. Both problems: velocities of air distribution and pollutants dispersion are modelled by FVM. The special package of programmes has been developed for the case analysed.
W pracy przedstawiono model numeryczny umożliwiający ocenę koncentracji związków szkodliwych spalin wyemitowanych przez silniki pojazdów w obszarach o wymuszonym przepływie powietrza. Zaprezentowano własny model do rozwiązania zagadnienia wyznaczania pola prędkości powietrza w podziemnym parkingu o prostej geometrii. Model oparty o równania Naviera-Stokesa zdyskretyzowano z wykorzystaniem metody objętości skończonych. Metodą tą wykorzystano również do dyskretyzacji równania opisującego proces transportu zanieczyszczenia. Pojazdy potraktowano indywidualnie określając emisję w funkcji temperatury otoczenia i prędkości ruchu pojazdów korzystając z europejskiego modelu emisji. Uwzględniono zmianę emisji w czasie nagrzewania się silnika i katalizatora. Model zastosowano do symulacji rozkładu stężeń CO w podziemnym parkingu.