Tytuł pozycji:
Wykrywanie oraz określanie niesprawności w silniku spalinowym przy wykorzystaniu pokładowego systemu diagnostyki
W roku 1996 w USA została wprowadzona norma OBD II określająca standaryzacje w zakresie nowych procedur diagnostycznych (od kilku lat trwają prace nad wprowadzeniem tej normy w krajach Unii Europejskiej oraz w Polsce - norma EOBD). Norma stając się światowym standardem, nałożyła pewne restrykcje na konstruktorów silników spalinowych, a także całych pojazdów. Wykryte przez monitory niesprawności prze wskaźnik MIL (Malfunction Indicator Light), widzianego na desce rozdzielczej z miejsca kierowcy (wskaźnik ten podświetla frazę "Check Engine" albo "Service Engine Soon") i programowo rejestruje w pamięci modułu sterującego kody niesprawności - OTC (Diagnostic Trouble Code). System OBD ma za zadanie zapisywać kody błędu nie tylko wskazując na stan systemu kontroli emisji, ale także na stan takich systemów jak Air Bag lub ABS. Zapamiętywane błędne funkcje mogą być odczytywane przez urządzenie śledzące typu Scan Tool, które jest przyłączone przez złącze diagnostyczne - dostępne z miejsca kierowcy. Wszystkie te urządzenia diagnostyczne zostały zaprojektowane zgodnie z głównym celem normy OBD II, czyli: jedno złącze - jeden przewód - jeden przyrząd- wszystkie dane diagnostyczne teraz i w przyszłości.
This paper describes On Board Diagnostics II standard. The control process of each car's elements, which determine the level oftoxic exhaust components, are described here. OBD II standard introduce in the United States of America - the World standard since 2000 for motro-car and delivery vehicle puts on the obligation made the new diagnostic systems by the vehicle producer. Measurement and on-line monitoring the basic parameter as the powertrain should be the obligatory funktion of these systems.