Tytuł pozycji:
Metodologiczne dylematy analizy pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa
W rozważaniach nad konkurencyjnością przedsiębiorstwa dominuje pragmatyczny punkt widzenia. Różne jej ujęcia modelowe dyskutowane są w kategoriach ich użyteczności. Jednym z takich ujęć jest analiza pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa wg tzw. krzywej V. W artykule przedstawia się własną propozycję konstrukcji krzywej V. Przedstawia się też sposób posługiwania się nią. Walory tej metody przedstawia się porównując ją do klasycznej analizy pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa.
Considerations on competitiveness are dominated by a pragmatic point of view. Different model perceptions of competitiveness are discussed in the category of competitiveness utility. A major role is played by the Porter's model of corporate competitive position analysis. Other approach may be provided by the analysis of a corporate competitive position according to the so-called V curve. The article presents its own proposal of constructing such a curve. It also shows the way to use this method and its advantages in comparison to a classical approach to analyses of a corporate competitive position. Finally, the method is compared with the Porter's concept of a corporate competitive position analysis.