Tytuł pozycji:
Marketing a jakość usług
Jakość usług zawsze była ważna i oceniana, w mniejszym lub większym stopniu, ale w obecnych czasach kategoria jakości stała się podstawowym identyfikatorem produktu usługowego, co wynika z faktu, że jakość jest jedną z podstawowych determinant zakupu usługi i praktycznie jedynym czynnikiem powtórnego wyboru określonego usługodawcy. Podstawą odniesienia sukcesu przedsiębiorstw świadczących usługi jest stałe doskonalenie jakości swoich usług w powiązaniu z odpowiednią obsługą klienta i skutecznym marketingiem. To właśnie marketing w dużym stopniu determinuje jakość wyrobu odbieraną i weryfikowaną przez konsumenta. Stąd też we współczesnym świecie, gdzie istnieje ogromna konkurencja, odpowiednie wykorzystanie trzech rodzajów marketingu może świadczyć o przewadze nad innymi firmami. Istotną rolę odgrywa zwłaszcza marketing wewnętrzny i interakcyjny, który wzmaga potrzebę obustronnego porozumiewania się jasnym i zrozumiałym językiem tak klienta z producentem- pracownikiem, jak i pracownika- klienta z dystrybutorem.
The services play the huge role in global economy. They influence on the level of GNP and employment. The level of their standard decides about the quality of our life. Therefore the most important is to upgrade the quality of services for future and actual costumers. This article presents the meaning of the quality in services for enterprises and the connection between quality of service and marketing. It describes also the main kind of marketing which should be used by management in operating firms.