Tytuł pozycji:
Analysis of navigational causes of sinking of polish sailing yacht "Bieszczady"
This paper is an attempt to answer the question about the causes of sinking of the Polish sailing yacht s/y "Bieszczady". The author presents analysis of the navigational situation, which led to the collision between the yacht and the LPG carrier m/v "Lady Elena" in good weather conditions and visibility early morning on the 10th of September 2000. The yacht sank immediately and only one life was saved from the crew of 8. The analysis has been made and based on the evidence collected by the Maritime Chamber in Gdynia, and the Regional Public Prosecutor's Office in Gdańsk, to which the author had an access as a member of the Maritime Chamber that judged the case the second time. As far as the author is concerned, the events prior to the tragedy presented in the analysis are most probable and are not contrary to the statement issued by the Maritime Chamber.
Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie dotyczące przyczyn zatonięcia jachtu s/y "Bieszczady'. Autor przedstawia analizę sytuacji nawigacyjnej, która podczas dobrej pogody i dobrej widzialności doprowadziła w dniu 10 września 2000 r. nad ranem do kolizji jachtu z gazowcem m/v "„Lady Elena" w wyniku czego jacht zatonął, a z 8 osobowej załogi uratowano tylko jedną. Analizy dokonano w oparciu o materiały zgromadzone przez Izbę Morską w Gdyni i gdańską Prokuraturę, do których autor miał dostęp jako ławnik, członek składu orzekającego, powtórnie rozpatrującego sprawę. Przedstawione wnioski zdaniem autora są najbardziej prawdopodobną wersją zdarzeń poprzedzających tragedię i nie pozostają w sprzeczności z uzasadnieniem do wydanego orzeczenia Izby Morskiej.