Tytuł pozycji:
Zmiany struktury i dynamiki przewozu towarów i pasażerów transportem morskim w procesie integracji Polski z Unią Europejskią i ich uwarunkowania
Przedmiotem rozważań podjętych w referacie jest analiza zmian struktury i dynamiki przewozu towarów i pasażerów transportem morskim w procesie integracji Polski z Unią Europejską przedstawiona na tle zmian zachodzących w sektorze transportu ogółem i zmian w wybranych gałęziach transport tj.: transporcie samochodowym i transporcie kolejowym i zdefiniowanie jej istotnych uwarunkowań. Przemiany polskiej gospodarki w okresie transformacji spowodowały nową jakościowo sytuację dla funkcjonowania i rozwoju rynków transportowych, w tym również dla transportu morskiego, będącego istotną częścią struktury gałęziowej transportu. Rynki te zostały poddane wieloaspektowemu procesowi zmian, który jako nadrzędny cel stawia budowę zasad funkcjonowania gospodarki w oparciu o mechanizm rynkowy. Nowa sytuacja spowodowała konieczność przystosowania się, zarówno w wymiarze makro jak i mikroekonomicznym, rynków transportowych do przeobrażeń zachodzących w ich otoczeniu. Modyfikacja dotyczy działań podejmowanych w sferze podaży i jakości usług transportowych, uwarunkowań prawnych funkcjonowania i konkurencji, adaptacji rynkowej podmiotów transportowych oraz dostosowania oferty przewozowej do zmian zachodzących po stronie popytu na usługi transportowe.
The paper presents an analysis of the changes in the transport of passengers and goods by sea, in connection with the process of Polish integration with the European Union. Changes in the Polish economy which accompanied the Poland’s accession to the European Union developed a new situation for the transport market, its functioning and expansion. The sea transport, which constitutes an important part of the branch structure of the transport was affected by these changes. The markets were developed in order to create the conditions compatible with the principles of the free market economy. The new situation resulted in the necessity to adjust the transport markets to the ever-changing environment in both microeconomic and macroeconomic dimensions. The modifications concerned the supply and quality of the transport services, conditions connected with legal regulations of functioning and competition, the market adaptation of the transport entities and the process of adjusting transport offer to the changes in the demand for the transport services.