Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pierwsi sofiści jako prekursorzy teorii i praktyki marketingu : konsekwencje etyczne

Tytuł:
Pierwsi sofiści jako prekursorzy teorii i praktyki marketingu : konsekwencje etyczne
Autorzy:
Świniarski, J.
Data publikacji:
2005
Słowa kluczowe:
sofistyka
marketing
4P
4C
etyka biznesu
5E
etyka marketingu
sophistics
business ethics
marketing ethics
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tezą artykułu jest założenie, że źródła nowoczesnej teorii i praktyki marketingu tkwią w relatywizmie, merkantylizmie i działalności sofistów. Oni tworząc rynkową koncepcję filozofii i preferując sztukę przekonywania, czerpiąc z niej korzyści pieniężne, są niejako protoplastami współczesnych fachowców od marketingu. Zarówno pierwsi sofiści, jak i współcześni fachowcy od marketingu kierują się założeniem, że wytwór (produkt) powinien być rynkowy, nabywca przekonany o korzyściach płynących z jego nabycia i stosownie wyceniony (mieć cenę ustaloną lub wynegocjowaną) oraz pięknie (ładnie) przedstawiony (wykonany i opakowany). W ujęciu lansowany przez teorię i praktykę nowoczesnego marketingu wyraża to model zarówno"4P" jak i "4C". Autor artykułu zaś próbuje uzgodnić te modele z tzw. "5E" etyki biznesu. Wynikiem tego uzgodnienia jest pięć reguł etycznego marketingu, reguł sprzedaży produktu: 1) po cenie nieprzynoszącej strat - cenie efektywnej; 2) który realizuje potrzeby, pragnienia i zamiary człowieka - produkt etyczny; 3) w sposób zapewniający możliwość jego nabycia łatwo i przez każdego chętnego - produkt dystrybuowany ekonomicznie (sprawiedliwie); 4) wyglądający i opakowany ładnie, schludnie czy wręcz piękny - produkt estetyczny; 5) nie szkodzący życiu i sprzyjający jego jakości - produkt ekologiczny.
The thesis of the paper is assumption that the source of nowadays marketing theory and practice are inserted in relativism, mercantilism and the sophists work. Nowadays marketing ensures that the product should be prepared according to the "4P" as well as "4C" model. The author attempts to adapt that models to the "5E" ethic business model. As a result of the adapting are stated five ethic marketing rules for product selling: 1) at the effective price - without losses, 2) ethic product - which realises needs, wishes and intentions of people, 3) the product economically distributed - in the manner enabling to purchase for everybody, 4) the esthetic product - looks beautiful, 5) the ecological product - does not harm and of good quality.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies