Tytuł pozycji:
Wpływ zmiany kąta wyprzedzenia wtrysku na przebieg powierzchniowych charakterystyk zewnętrznych silnika z wirową komorą spalania w wersji wolnossącej i turbodoładowanej zasilanego RME
Zasilanie silnika o zapłonie samoczynnym estrem metylowym oleju rzepakowego skutkuje obniżeniem zawartości sadzy w spalinach, pogorszeniem parametrów dynamicznych, rośnie zużucie paliwa roślinnego w porównaniu z olejem napędowym. Celem zminimalizowania niekorzystnych aspektów należy przeprowadzić zmianę jego nastaw fabrycznych. W artykule przedstawiono wyniki badań prowadzonych na dwóch silnikach o zapłonie samoczynnym typu JK i CY firmy Volkswagen, z wirową komorą spalania, a regulowanym parametrem aparatury wtryskowej był kąt wyprzedzenia wtrysku ( αWW). Wyniki przedstawiono w formie powierzchniowych charakterystyk zewnętrznych momentu obrotowego, jednostkowego zużycia paliwa oraz zadymienia spalin, w funkcji prędkości obrotowej wału korbowego silnika oraz parametru regulowanego. Na ich podstawie można wnioskować, że regulacja kąta wyprzedzenia wytrysku przynosi wymierne korzyści w przypadku wersji wolnossącej silnika zasilanego RME. Przy zmianie nastawy nominalnej na 19°OWK przed GMP tłoka uzyskano nieznaczny wzrost właściwości dynamicznych, ale przy bardzo małym zużyciu paliwa i niskim współczynniku absorpcji. W przypadku silnika turbodoładowanego zmiana kąta wyprzedzenia wtrysku nie jest wskazana, gdyż wpływa na pogorszenie większości parametrów jego pracy.